Logopeda

Paulina Olejarczyk

Godziny dyżurowania w przedszkolu:

Poniedziałek : 9:00 – 13:00
Wtorek : 9:00 – 13:00
Środa : 9:00 – 16:00

email kontaktowy:
logopedawprzedszkolach@gmail.com

25.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne starszaków

Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Żabia gimnastyka buzi i języka” – polega na zakręceniu kołem

i wykonaniu wskazanego przez strzałkę ćwiczenia usprawniającego język. 

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezy

  1. Ćwiczenia oddechowe ze słomką: 

„Kolorowa łąka” – zabawa ta polega na poukładaniu za pomocą słomki na zielonej kartce drobnych elementów. Mogą to być papierkowe kawałki o różnych kolorach, które dziecko może poukładać zgodnie z poleceniem rodzica wg wskazanej kolejności.

  • Pamięć słuchowa: 

Zabawa pt. „Ile razy?” – zabawa ta polega na zapamiętywaniu liczby sygnałów

  • wysłuchiwanie, przeliczanie i zapamiętanie, ile razy zagrał dzwoneczek 
  • określanie liczby powtórzeń za pomocą palców, patyczków, kartoników          

z cyframi/kropkami itp. 

  • Rozpoznawanie dźwięków:

„Czy to dźwięk dzwoneczka?” zabawa ta polega na:

  • określeniu przez dziecko, czy usłyszany dźwięk (np. inny instrument, odgłos  
  • z otoczenia) to dźwięk dzwoneczka 
  • umówieniu się z dzieckiem, że gdy tylko usłyszy dźwięk dzwoneczka np.

podskoczy, klaśnie w dłonie itp. 

  • Utrwalanie głosek [sz] i [r]

„Zaszyfrowany tekst” – utrwalanie głoski [sz]. Dorosły czyta zdania a dziecko nazywa obrazki. Jednocześnie dziecko musi pamiętać o zastosowaniu właściwej formy gramatycznej nazywanego obrazka. Urozmaiceniem zadania może być poproszenie dziecka o samodzielne wymyślenie,

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2014/11/sz-do-czytania-N.doc-2.pdf

Gra planszowa do utrwalania głoski [R]

Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka

oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników

obrazki.    Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy

rzuca kostką, Rodzic czyta słowo i oznacza liczmanem właściwy obrazek.  Dla

uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem lub zapisać je

w zeszycie logopedycznym. Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył

najwięcej obrazków.  Jeśli każdy z uczestników gry dostanie własną, wydrukowaną

planszę może w trakcie zabawy kolorować obrazki. https://domologo.pl/wp-content/uploads/2019/07/Gra-planszowa-z-g%C5%82osk%C4%85-r.pdf

23.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci 3 – 4 letnich:

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Minki”

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/07/s%C5%82once-miny-1.pdf

  • Ćwiczenia oddechowe: 

„Wąski tunel” – zabawa ta polega na przeprowadzeniu małej

papierowej kulki przez rolkę po papierze toaletowym lub przez rolkę             

po ręczniku kuchennym.  Zadaniem dziecka jest dmuchnąć w rolkę tak, aby

wyleciała z drugiej strony. 

  • Zabawy z głoskami:

„Echo” – zabawa ta polega na powtarzaniu po Rodzicu wyrazów, które on powie 2 – 3 razy. Jest to zabawa do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [l].

Zestaw wyrazów z głoską [l]: klon, samolot, lew, lupa, luneta, kluski, las, mleko, bilet, Lucyna, hotel, fotel, lekcja, ulewa, sala, palma, medal, lokal, kowal, daktyle, czekolada, bal, lekarstwo, ból.

„Zgadnij o kim mówię” – zabawa ta polega na tym, że dziecko musi odgadnąć o czym jest mowa. Zabawa ta utrwala prawidłową wymowę głoski [l] 

•  Wielki kot z grzywą wokół głowy ………………………….. (LEW),

•  Każda dziewczynka ją ma i wozi w wózeczku ……………….. (LALKA),

•  Gdy słonko świeci na plaży, ty sobie na nim leżysz …………….. (LEŻAK),

•  Latem chroni przed słońcem nasze głowy ……………………. (KAPELUSZ),

•  Chcesz jechać autobusem to musisz go skasować ……………… (BILET).

 „Krojenie wyrazów” – Rodzic wypowiada wyrazy dzieląc je na sylaby i jednocześnie

klasnąć w dłonie.  Jedno klaśnięcie to jedna sylaba.  Zadaniem dziecka jest

powtórzenie wyrazu w ten sam sposób.  Zabawa ta utrwala prawidłową

wymowę głoski

[z]

i jednocześnie uczy dzieci dzielenia wyrazów na sylaby.

Zestaw wyrazów z głoską [z]: zamek, zapałki, zabawa, waza, złoto, zły, zęby, zegar, zupa, koza, wozy, arbuzy, bluza, gazeta, język, karuzela, magazyn, muzyka, pyzy, puzon, wazon. 

Gra planszowa do utrwalania głoski [Z]

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/03/K%C3%B3%C5%82ko-i-krzy%C5%BCyk-z-nag%C5%82os-i-%C5%9Br%C3%B3dg%C5%82os-1.pdf

19.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci 3 – 4 letnich:

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Hocki – klocki” 

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/08/HOCKI-KLOCKI-KARTY-DO-GRY.pdf

  • Ćwiczenia oddechowe: 

„Wyścig” – zabawa ta polega na szybkim doprowadzeniupapierowej kulki na koniec stołu.  Zadaniem dziecka jest tak dmuchać, abykulka jak najszybciej znalazła się na drugim końcu stołu.  Wygrywa ten, ktopierwszy to zrobi. 

  • Ćwiczenia z głoskami

„Ciepło – zimno” – zabawa ta polega na szukaniu kartekz wyrazami.  Rodzic na małych kartkach pisze podane przeze mnie wyrazya zadaniem dziecka jest znaleźć te kartki.  Rodzic podpowiada mówiąc CIEPŁO (oznacza: dziecko jest blisko kartki z wyrazem) lub ZIMNO (oznacza: dziecko jest daleko od kartki z wyrazem).  Każdy znaleziony wyraz dziecko powtarza 2 – 3 razy. Jest to zabawa do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [l].

Wyrazy z głoską

[l]

: apel, bal, fotel, gol, kowal, medal, model, motyl, nauczyciel, logopeda, obywatel, pędzel, pudel, stal, ul, węgiel, antylopa, cebula, wesele, jeleń, Ola.

„Puste – pełne pudełko” –dziecko powtarza wyrazy po Rodzicu. Jeśli dziecko podany wyraz powtórzy prawidłowo to może wrzucić do pudełka papierową kulkę. Wygrywa ta osoba, która będzie miała więcej papierowych kulek w pudełku.  Zabawa ta utrwala prawidłowąwymowę głoski

[z]

.

Wyrazy z głoską

[z]

: bizon, zadanie, zagadka, zając, zamek, załoga, zapach, zorza, zuch,

waza, węzeł, pyzy, puzon, zapałki, zabawa, złoto, zegar, zupa, koza, bluza. 

„Co, gdzie pasuje?”  –  zabawa ta polega na wyszukaniuprzedmiotów, które pasują do sklepu spożywczego i przedmiotów, którepasują do sklepu meblowego.  Jest to zabawa utrwalająca prawidłową wymowę głosek [s][l].

SKLEP  SKLEP

SPOŻYWCZYMEBLOWY

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek [s] [l].  Każdy wyraz powtórz dwa razy: lampa, ser, masło, lustro, słodycze, sok, żelki, krzesło, mięso, sałata, stół, kapusta, fotel, kalafior, fasola, sofa, sól, mleko, skrzynia, chleb.                               

18.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci 5 – letnich i 6 – letnich

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Gimnastyka buzi i języka z klockami Lego” 

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/08/HOCKI-KLOCKI-KARTY-DO-GRY.pdf

2.  Ćwiczenia oddechowe: 

„Kto pierwszy?” – zabawa ta polega na szybkim doprowadzeniu papierowej kulki na koniec stołu.  Zadaniem dziecka jest tak dmuchać, abykulka jak najszybciej znalazła się na drugim końcu stołu.  Wygrywa ten, ktopierwszy to zrobi. 

3.  Ćwiczenia z głoskami [ż] i [r].

„Poszukiwacz” – zabawa ta polega na szukaniu kartekz wyrazami.  Rodzic na małych kartkach pisze podane przeze mnie wyrazya zadaniem dziecka jest znaleźć te kartki.  Rodzic podpowiada mówiącBLISKO (oznacza: dziecko jest blisko kartki z wyrazem) lub DALEKO (oznacza: dziecko jest daleko od kartki z wyrazem). Każdy znaleziony wyraz powtórz dwa razy.  Jest to zabawa utrwalająca prawidłową wymowę głoski [ż].

Oto wyrazy do tej zabawy: abażur, bażant, żaba, ciężarówka, drużyna, filiżanka, jeżyny, kałuża, koleżanka, kożuch, księżyc, leżak, nosorożec, nożyczki, nożyk, pierożek, piżama, podróże, pożar, pożyczka, rożek.

„Wąż” – zabawa ta polegana tym, że Rodzic pisze na małych kartkach wyrazy podane przeze mnie i układa je na stole w małych odległościach (jedną za drugą) tworząc węża. Zadaniem dziecka jest dojść na koniec węża i z powrotem. Gdy dziecko stanie pionkiem na karteczce z wyrazem musi go prawidłowo powiedzieć dwa razy.  Wygrywa ta osoba, która pierwsza to zrobi. Jest to zabawa utrwalająca prawidłową wymowę głoski [r]. Do zabawy potrzebna jest kostka i pionki.

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [r]: aparat, ara, biurko, borówka, cerata, chmura, choroba, ciężarówka, córka, cukierek, czarodziej, czereśnie, dziura, figura, garaż, generał, gitara, gorączka, góra, góral.

„Wymyślanka” – zabawa ta polega na wymyśleniu jaknajwiększej liczby wyrazów na głoskę [ż] oraz na głoskę [r].  Wygrywa ta osoba, która wymyśli więcej wyrazów.  

17.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci 5 i 6 – letnich:

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Miś idzie na spacer”

 Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – przeciągnął się i trochę poziewał.  Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałekdziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków).  Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach). Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej).  Zobaczył Zosięi Jacka.  Przesłał im całuski (cmokanie ustami – naśladowanie posyłaniapocałunków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.

  • Ćwiczenia oddechowo – głosowe:

 „Misie” Dzieci leżą na plecach, trzymając rękę na brzuchu.  Misie śpią (wdech nosem- brzuch unosi się, wydech nosem – brzuch opada).  Misie budzą się, przeciągająi ziewają (wdech ustami – ręce za głowę, wydech ustami – ręce wracają).  Misie wdychają powietrze ustami i mruczą – mmmm (ciszej i głośniej); palec dotyka skrzydełek nosa, aby wyczuć wibrację. Potem mruczą: mmmma, mmmme, mmmmo, mmmmu. Misie cieszą się, że przyszła wiosna i zaczynają śpiewać: aaaaa, ooooo, eeee, uuuuu, yyyyy, iiiiiii.

  • Ćwiczenia na głoski [sz] i [r]

„Szafa Maszy” – ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę głoski [SZ] w zdaniach.  Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie zdaniao Maszy, a następnie narysowanie przedmiotu z głoską [SZ] na wieszaku.

Link do tego ćwiczenia:

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2019/05/Masza-wiesza.pdf

Zagadki – utrwalanie wyrazów z głoską [SZ] oraz głoską [R]:

Ma długi ogonek, oczy jak paciorki.

Gdy zobaczy kota zmyka do norki.  (mysz)

Jaki kolczasty zwierz obudził się – 

Czy już wiesz? (jeż)

Fruwająca panieneczka, 

płaszczyk ma czerwony

W czarne piegi przystrojony. (biedronka)

Kręcę się i pracuję,

Kopiec z igieł buduję.

Dźwigam igły jak bale

I nie narzekam wcale. (mrówka)

„Bębenkowe melodie” – Rodzicwystukuje prosty rytm dzieląc podane wyrazy na sylaby.  Zadaniem dziecka jest powtórzyć prawidłowo wyraz i zagrać na bębenku.

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [r]: prezent, brama, Bronisław, bransoletka, brat, brew, broda, broszka, praca, pracownia, próba, wyprawa, czupryna, prezent, pracownik, prosty, pręty, prostokąt, prom.

9.06.2020 r.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci 5 i 6 – letnich:

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Słoneczne minki”

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/07/s%C5%82once-miny-1.pdf

2.  Ćwiczenia oddechowe:

„Korytarz krecika” – zabawa ta polega na przeprowadzeniu

małej papierowej kulki przez rolkę po papierze toaletowym lub przez rolkę             

po ręczniku kuchennym.  Zadaniem dziecka jest dmuchnąć w rolkę tak, aby

wyleciała z drugiej strony. 

3. Zabawy z głoskami

„Zgaduj zgadulo” – zabawa ta polega na uzupełnieniu zdań

wyrazami podanymi w ramce. Pamiętaj! Przy wymowie głoski [SZ] czubek języka

dotyka za górne zęby, zęby zbliżone i robimy kółeczko z ust. Każde zdanie powtórz

dwa razy.  Wstawiając wyraz musisz odpowiednio dopasować również jego końcówkę. 

SZKOŁA, GRUSZKA, KOSZ, KOSZULA, MALARZ, JEŻ, KALOSZE, MASZYNA,

SZYBA

1.  Pod krzakiem siedzi …………………………

2.  Nasza ………………………. ma dużą szatnię.

3.  ………………………….. maluje nasze mieszkanie.

4.  W szatni woźny wstawił nową ………………………….

5.  ……………………. wisi na wieszaku.

6.  Na korytarzu stoi …………………….

7.  Leszek szuka …………………… pod szafką. 

8.  W koszyku są trzy jabłka i ……………………

9.  …………………….. do szycia stoi na szafie.

„Klaśnij lub kucnij” – zabawa ta polega na wysłuchaniu głoski [ż] lub głoski [r] w podanych wyrazach.  Zadaniem dziecka jest klaśnięcie, gdy w wyrazie usłyszy głoskę [ż] lub kucnięcie, gdy w wyrazie usłyszy głoskę [r].  Jest to zabawa utrwalająca prawidłową wymowę wyrazów z głoską [ż] oraz głoską [r]. Każdy wyraz powtórz dwa razy. Oto wyrazy do tej zabawy:

żaba, ryba, rak, żuk, rakieta, Romek, Żaneta, rama, żyto, Renata, żelazko,

rosa, żółty, rumak, żółw, żakiet, rana, Radek.

„Detektyw” – zabawa ta polega na wyszukaniu przedmiotów, które pasują do kuchni i przedmiotów, które pasują do pokoju.  Jest to zabawa utrwalająca prawidłową wymowę głoski [r].

KUCHNIA                                                                  POKÓJ

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski [r]: parapet, garnek, przyprawy, telewizor, radio, narożnik, ogórek, ramka, toster, gruszka, kołdra, kran, zmywarka, żyrandol, ścierka, herbata, papryka, kaloryfer.                                             

5.06.2020 r.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA 3 I 4- LATKÓW

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Dzień dobry misiu”

Dzisiaj twój język będzie małym Misiem Zyziem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchyokrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach).  Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał,jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb, bbb).  To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek (oblizywanie warg).

  • Ćwiczenia oddechowe:

„Trąbka” – zadaniem dziecka jest dmuchanie w trąbkę zwiniętą z dłoni lub z kartki (mocne dmuchnięcie – wiatr zimowy, lekkie – wietrzyk wiosenny).

  • Zabawy z głoskami:

„Pełny kosz” – głoska [l]

Dziecko wrzuca piłki do kosza przy prawidłowo wypowiedzianym wyrazie.

Wyrazy: Jola, lekarz, wróbel, pędzel, malarz, fotel, las, Lucyna, seler, lotnik, Bolek, lampa, motyl, węgiel, leniwy, lama, Ola, telefon, naleśnik, sztalugi, samolot, Lena, lew, Emil, widelec, lokomotywa, pędzel.

„Bębenkowe melodie” – głoska [s]

Rodzic wystukuje prosty rytm dzieląc podane wyrazy na sylaby.  Zadaniem dziecka

jest powtórzyć prawidłowo wyraz i zagrać na bębenku.

Wyrazy: kasa, klasa, pasek, piasek, sandały, spodnie, sukienka, skarpety, ser, kos, kłos,

włos, stos, sałata, smerfy, suwak, krasnoludek, kreska.

„BINGO” – głoska[g]

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/02/Bingo-gra-z-kostkami-g%C5%82oska-g.pdf

4.06.2020 r.

UTRWALANIE GŁOSEK SZ I R

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

Wydrukujcie karty z linku podwójnie i zagrajcie w artykulacyjne memory z żabkami.

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/03/%C5%BBabi-Piotru%C5%9B-karty.pdf

  • Ćwiczenia oddechowe:

Mydlane szaleństwo – puszczanie baniek mydlanych.

Wąski tunel – dmuchanie na papierową kulkę przez rurkę lub słomkę tak, żeby się przesunęła.  Wygrywa ta osoba, która dalej przesunie papierową kulkę jednym dmuchnięciem.

  • Bystre ucho słyszy głoskę r

Posłuchaj uważnie i kiedy usłyszysz głoskę [r] na początku wyrazu to podaj maskotkę

Rodzicowi (powtórz każdy wyraz).

Wyrazy: trampki, tramwaj, rama, rana, tran, Romek, atrament, ropa, cytryna, rudy, futro, drabina, Renata, dracena, rolnik, dresy, praca, Praga, rondel, Cypr, mrok, klamra.

  • Zabawa z kostką i głoską sz

Dziecko rzuca kostką i powtarza podany przez Rodzica wyraz zawierający głoskę [sz] tyle razy, ile oczek wypadło na kostce.

Wyrazy: szarlotka, szampon, szanować, szarak, szew, szewc, szop, szybować, szyć, paluszek, poszewka, wieszak, wianuszek, naszyjnik, wykrzyknik, olszyna, nóż.

  • Kolorowa wieża

Dziecko buduje wieżę z klocków. Stawia jeden klocek, gdy prawidłowo powtórzy podany przez Rodzica wyraz. Zadaniem dziecka jest zbudowanie jak najwyższej wieży. Wyrazy można powtarzać.

Wyrazy z głoską

[sz]

:kosz, grosz, mysz, wąż, lekarz, piekarz, malarz, kapelusz, pióropusz, jeż, garaż, ryż, talerz, bandaż, kalosz, klosz, arkusz, dorsz,

Wyrazy z głoską

[r]

– braciszek, brama, bramka, bratek, brawa, Brazylia, broda, breloczek, brokuł, broszka, pralka, pracuś, prosić, prawo, Francja, wrona.

Mowa spontaniczna – wiersz do nauki na pamięć

Wiersz z głoską [r]

„Wrona do wrony”

Wrona wronę dziś spotkała

I tak do niej zakrakała:

„Na zakupy mam ochotę, 

gdyż mam wroni bal w sobotę.

Kupię sobie frak z frędzlami 

I sukienkę z falbankami”.

A. Chrzanowska

Wiersz z głoską [sz]

„Muszelki”

Muszelki i muszle

Pełna ich szuflada.

A każda przy uszku

Szumem odpowiada.

Przyniosły je fale

Od wiatru szumiące,

Na gorącym piasku

Wyprażyło słońce.

                                           K. Szoplik

3.06.2020 r.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA DZIECI MŁODSZYCH

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Żabia gimnastyka buzi i języka” – polega na zakręceniu kołem i wykonaniu wskazanego przez strzałkę ćwiczenia usprawniającego język.

  • Ćwiczenia oddechowe ze słomką: 

„Wiosenne porządki” – zabawa ta polega na poukładaniu za pomocą słomki drobnych elementów. Na zielona kartkę dziecko za pomocą słomki może nanieść i poukładać w wskazanym przez rodzica porządku drobne elementy, np.: kawałki papieru o różnych kolorach.

  • Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:

Zabawa polega na naśladowaniu ruchów i dźwięków wydawanych przez zwierzęta.

Rodzic podaje nazwę zwierzęcia, np. żaba a dziecko naśladuje ruch i wydawane odgłosy przez wskazane zwierzę.

•  Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze

•  Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie

•  Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”

•  Kukułka (ku – ku) – przysiad

•  Mucha (bzz…) – bieg na czworakach

  • Ćwiczenia słuchowe:

Zabawa polega na rozpoznawaniu głosów zwierząt i naśladowaniu przez dziecko odgłosów wydawanych przez zwierzęta: 

•  Klekot bociana – kle, kle, kle…

•  Rechot żab – kum, kum…

•  Świergot ptaków – ćwir, ćwir…

•  Kukanie kukułki – ku – ku, ku – ku…

•  Brzęczenie muchy – bzzz…

  • Zagadki z głoską [s] w nagłosie:

 Nie las, nie park, chociaż się zieleni.

Jabłka, gruszki, śliwki znajdziesz tam w jesieni.

(SAD)

 Kierownicę ma i cztery koła, gdy jest głodny, to woła,

Że benzynę wypić musi, bo inaczej się nie ruszy. 

(SAMOCHÓD)

Nie jest ptakiem, a ma skrzydła.

Możesz się nim w podróż wybrać. 

(SAMOLOT)

Ma brązowe, śliczne oczy, nóżki zgrabne, cienkie.

Czy widziałeś kiedyś w lesie płochliwą ……………. 

(SARNA)

Są w wysokich domach, choć to nie drabina,

Gdy chcesz wejść na piętro, to się po nich wspinasz.

(SCHODY)

  • Gra planszowa z głoskąl:

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/03/Gra-planszowa-z-g%C5%82osk%C4%85-L-2.0.pdf

2.06.2020 r.

KOLEJNE ĆWICZENIA DLA DZIECI 5 I 6- LETNICH

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

•  Dzięcioł – buzia otwarta a czubek języka stuka po wałku dziąsłowym za górnymi zębami

•  Masażysta – buzia otwarta, czubek języka masuje wałek dziąsłowy

•  Huśtawka – czubkiem języka oblizujemy górne dziąsła

•  Liczenie zębów – buzia otwarta a czubkiem języka dotykamy każdego zęba u góry

•  Zagniatanie ciasta – buzia otwarta a czubek języka naciska na wałek dziąsłowy

•  Oblizujący się kot – dokładne oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, język porusza się powoli, w określonym kierunku,

•  Malarz – buzia otwarta a czubek języka przesuwa się od górnego wałkadziąsłowego w stronę gardła (czyli od wewnętrznej strony górnych zębów do gardła)

•  Glonojad – „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go

•  Rybka – zęby złączone, wargi zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu – zamykają się i otwierają

•  Całusek – ściągamy usta i wysuwamy do przodu, wysyłamy całuski

•  Minki – na zmianę pokazujemy uśmiech i „pyszczek rybki” (wargi zaokrąglone) przy złączonych zębach.

  • Zagadki z głoską sz:
  • W każdym domu stoi ona wieszakami wypełniona (szafa), 
  • Kiedy deszcz i kałuże wszędzie, w nim każda noga sucha będzie (kalosz), 
  • Czy to w biurku czy w komodzie skarbów w niej przybywa co dzień (szuflada), 
  • U żyrafy długa, nie posiada jej żmija a na twojej zimą szalik się owija (szyja),
  • Budynek duży, przyjaźnie cię woła; w nim ławki, krzesła, tablica i miła Pani co wiele nauczy (szkoła),
  • Żółci się, lekko rumieni, dojrzewa na słonku, wśród zielonych listków wisi na ogonku (gruszka), 
  • Kiedy wieczór przychodzi, ona pod głowę twą wchodzi (poduszka).
  • Połącz wyrazy, które się rymują:

kolarz                 duszek

kosz                   garnuszek

szyna                 kosze

szufelka             muszelka

nosze                 maszyna

fartuszek            leniuszek

paluszek             kieliszek

puszek                groszek

braciszek            grosz 

śpioszek             Ireneusz

Mateusz              malarz

  • Kalambury

Rodzic za pomocą gestupokazuje podane wyrazy.  Zadaniem dziecka jest zgadnąć o jaką rzecz chodzi.

•  Poduszka, koszyk, łóżko, daszek, kalosze, 

•  Mysz, wąż, lekarz, malarz, kapelusz.

  • Uporządkuj podane imiona dzieci wg imion dziewczynek i chłopców:

•  Szymon, Bartosz, Urszula, Ryszard, Tadeusz, Mateusz, Natasza, Arkadiusz, Mieszko,

Zbyszek, Agnieszka, Dariusz, Tomasz.

  • Gra planszowa do utrwalania głoski [R] – podaję link do tej gry:

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2019/07/Gra-planszowa-z-g%C5%82osk%C4%85-r.pdf

29.05.2020 r.

ĆWICZENIA DLA MŁODSZYCH DZIECI (3 i 4- LETNICH)

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

Zagraj w „Żabiego Piotrusia” z zielonymi żabkami – wylosuj jedną

kartę od drugiego gracza i takiej samej karty poszukaj u siebie. Następnie wykonaj

wylosowane ćwiczenie, które robi żabka.  Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się

swoich kart.

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/03/%C5%BBabi-Piotru%C5%9B-karty.pdf

  • Ćwiczenia oddechowe:

Czary – mary – zabawa ta polega na zdmuchiwaniu piórka, kawałków waty z ręki lub z gładkiej powierzchni;

Mówiący balonik – zabawa ta polega na powolnym nadmuchiwaniu balonika i wypuszczaniu powietrza, jednocześnie naśladując mowę balonika, czyli wymawianie długie głoski sss…

  • Ćwiczenia z głoskami:

„Wędrująca piłka” – zabawa ta polega na tym, że rzucamy do dziecka piłkę ijednocześnie wymawiamy podany wyraz.  Prosimy, żeby dziecko odrzuciło piłkęi powtórzyło ten sam wyraz.  Zabawę możemy uatrakcyjnić zmieniając sposób rzucania piłki tzn.  odbijanie o podłogę, wykonanie obrotu po odrzuceniu piłkii powtórzeniu wyrazu itp.

Wyrazy: stopa, stodoła, studnia, maska, deska, miska, masło, list, most, pasta, miasto, pusty, usta, kapusta.

„Kręgle” – zabawa ta polega na tym, że dziecko musi powtórzyć usłyszany wyraz tyle razy, ile kręgli się przewróciło.

Wyrazy: motyl, hotel, pędzel, kąpiel, fotel, mebel, węgiel, bąbel, ul, pantofel, gol, pudel, medal, tunel, kabel, sól.

28.05.2020 r.

ĆWICZENIA NA GŁOSKĘ R(dla dzieci 5 i 6- letnich)

(Przypominam, że przy wymowie głoski R czubek języka uderza o wałek dziąsłowy za

górnymi zębami).

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Indianie”

„Wyobraź sobie, że Twoja buzia to wioska, w której mieszkają Indianie i wybierają się na polowanie.  Żegnają się ze swoimi dziećmi i żonami (robimy kółeczko z ust i przesyłamy pocałunki).  Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg), przez most (usta jak do „u” i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do „i” i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha.  Indianie zatrzymują swoje konie: prr…, prr…, prr…. Zbliżała się noc. Rozejrzeli się dookoła (język do nosa, na brodę, do jednego i drugiego ucha).  Policzyli wszystkie konie (czubkiem języka dotykamy wszystkich górnych i dolnych zębów) i poszli spać. (ziewanie) i zasnęli (chrapanie).  Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i(przeciągamy samogłoski).  Wsiedli na nie i pojechali pod górkę (czubkiem języka przesuwamy od górnych zębów do gardła), przez prerię (usta jak do „i” i kląskanie), a potem przez most (usta jak do „u” i kląskanie).  Wrócili do domu i witają się ze swoimi dziećmi i żonami (robimy kółeczko z ust i przesyłamy pocałunki).”

2.  Utrwalanie głoski R:

Ćwiczenia przygotowawcze i usprawniające czubek języka „wywoływanie deszczu”

•  zdmuchiwanie pasków papieru z języka przy jednoczesnym wymawianiu „t”,

•  mówienie głosek „ttttt”, „ddddd”, „td, td, td” z językiem uderzającym o wałek

dziąsłowy,

•  uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z jednoczesnym

wymawianiem „tdn, tdn, tdn”, 

•  uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z jednoczesnym

wymawianiem „le, le, le”; „la, la, la”; „ly, ly, ly” najpierw powoli, potem coraz

szybciej przy szeroko otwartej buzi,

•  masowanie wędzidełka podjęzykowego,

•  unoszenie szerokiego języka do wałka dziąsłowego,

•  uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem

„t –da”, „t – do”, „t – du”, „t –de”, „t – dy”.

3.  Zestaw wyrazów do utrwalania prawidłowej wymowy głoski R:

Przypominam, że przy wymowie następujących wyrazów prosimy dziecko o

uniesienie szerokiego języka do góry tak, aby boczne jego krawędzie dotykały do

wewnętrznej strony górnych zębów przy buzi szeroko otwartej.

•  Sylaby: tra, tre, tru, try, tro, atra, etreotro, utru, ytry, atr, etr, utr, ytr, otr; dra,

dre, dru, dry, dro, adra, edre, udru, ydry, odro, adr, edr, udr, ydr, odr,

•  Wyrazy: trampki, tramwaj, tran, trapez, trasa, tratwa, trawa, trema, tren,

trenować, trociny, tron, trudny, trójka, trójkąt, truskawka, trybuna, trolejbus, atrament, atrapa, cytryna, futro, futryna, opatrunek, patrol, pietruszka, piętro,

potrawa, strach, strażak, strażnik, struna, strumyk, struś, strych, wiatrak, stryj,

centymetr, litr, łotr, metr, Piotr, teatr;

drabina, dracena, drama, drapać, drapieżnik, dresy, drewniaki, drewniany, drewno, drobiazg,

drobny, droga, drops, drożdże, drucik, drugi, druk, drut, adresat, adres, biedronka, hydrant,

kadra, kołdra, kwadrat, podręcznik, podróż, wędrować, wędrówka, wiadro, wydra, cedr, kadr,

•  Wyrażenia: trwałe trampki, trójkątny opatrunek, trudny patrol, trampki Piotrka,

drewniana drabina, drogie podręczniki, drewniany drążek, mądry drwal, drugie

piętro, truskawkowy drops, cytrynowe landrynki, metrowy drut, drobna trawa,

•  Zdania: 

➢ Piotr ma na palcu trójkątny opatrunek.

➢ Drwal niesie drewnianą drabinę.

➢ Drużyna zajęła drugie miejsce.

➢ Lubimy dropsy cytrynowe.

➢ Patryk niesie wiadro truskawek.

➢ Piotrek lubi potrawy drobiowe.

➢ Siostra Patrycji ma nowe futro.

➢ Marcel lubi podróżować metrem.

➢ Kupię dropsy o smaku cytrynowym.

➢ Franek dostał nowe trampki i dresy treningowe.

Mowa spontaniczna – wiersz do nauki na pamięć

“Trąbki Rysia” 

Rysio cztery trąbki ma  

i na każdej pięknie gra. 

Na pierwszej gra: tra, tra, tra.

 Na drugiej gra: tru, tru, tra. 

Na trzeciej gra: tre, tre, tra. 

Na czwartej gra: try, try, tra. 

Rysio brata Jurka ma 

razem z bratem gromko gra: 

tra, tre, tra, tra, tru, tra, 

tre, tro, tra, tra, try, tra. 

Rysio cztery siostry ma, 

każda sama pięknie gra. 

Marta gra: tru, tro, tra, 

Renia gra: tre, try, tra, Irka gra: try, tro, tra, 

Krysia gra: tru, tre, tra. 

Gdy rodzeństwo razem gra słychać gromkie: 

tram- tarara

 trem- tarara

trym- tarara

trum- tarara

trom- tarara. 

                                               Autor nieznany.

27.05.2020 r.

ĆWICZENIA DLA DZIECI 3 I 4 LETNICH

  1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

Głodny kotek– dziecko udaje kotka, który pije mleczko, tzn.  język wysuwa się z buzi, następnie unosi się do góry.

Najedzony kotek– przy otwartej buzi język oblizuje usta dookoła w jedną i w drugą stronę.

Wyprężony kotek– przy otwartej buzi naciskamy językiem na dolne siekacze, to powoduje „wyprężenie” języka.

Język „dźwig”– język podnosi się do góry w kierunku nosa.

Wiosenna gimnastyka buzi i języka.

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/03/Wiosenna-gimnasyka-buzi-i-j%C4%99zyka.pdf

  • Ćwiczenia oddechowe:

• „Latające piłki” – kładziemy małą kulkę zrobioną z papieru na wewnętrznej

stronie dłoni i zdmuchujemy ją. (Pamiętamy, że powietrze nabieramy nosem a buzią

wypuszczamy). Wygrywa ta osoba, której piłka poleci dalej.

• „Kto pierwszy do bramki” – stawiamy pudełko lub pojemnik plastikowy na końcu stołu

a piłkę/kulkę w niewielkiej odległości od pudełka.  Zabawa polega na prowadzeniu

piłki za pomocą dmuchnięć do bramki” pudełka”. Wygrywa ta osoba, która

pierwsza doprowadzi piłkę i oczywiście wykona to pamiętając, że powietrze

nabieramy nosem a wypuszczamy buzią.

  • Zabawy z głoskami

„Kółko i krzyżyk” z głoską s.

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/03/K%C3%B3%C5%82ko-i-krzy%C5%BCyk-s-nag%C5%82os-wyg%C5%82os-i-%C5%9Br%C3%B3dg%C5%82os.pdf

„Bingo” z głoską l.

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/02/Bingo-gra-z-kostkami-g%C5%82oska-L.pdf

Gra planszowa z głoską g.

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2020/02/Gra-planszowa-z-g%C5%82osk%C4%85-G.pdf

26.05.2020 r.

ĆWICZENIA NA GŁOSKĘ SZ (dla dzieci 5 i 6- letnich)

1.  Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny:

„Przygoda Pandy”

 Wyobraź sobie, że jesteś dżdżownicą Pandą, która w piękny, słoneczny dzień

wybiera się na długi spacer. Najpierw podziwia błękitne niebo (przesuwanie czubka języka

od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego), potem piękne góry (przesuwanie czubka

języka po wewnętrznej stronie policzków).  Teraz liczy drzewa (liczenie językiem górnych i

dolnych zębów), a następnie patrzy na konika pasącego się na łące (kląskanie). Wyciągnij

się na zielonej trawie (wysuwanie języka na brodę). Teraz wspinaj się po górach (wyciąganie

języka w kierunku nosa).  Jesteś już na górze. Rozejrzyj się dookoła (wysuwanie języka w

kierunku lewego i prawego ucha) i tu spotykasz pięknego kotka, który na śniadanie wypił

mleko (przy szeroko otwartych wargach oblizuje usta).  Kotek przywitał się z Pandą

(przesyłanie pocałunków) i zaprosił ją do swojego domku.  

2.  Ćwiczenia oddechowe:

•  wdech przez nos, wydech ustami,

•  unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne   opuszczanie rąk przy wydechu,

•  wykonywanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,

•  wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,

•  zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,

•  nadmuchiwanie balonów,

3.  Utrwalanie głoski sz:

Przypominam, że przy wymowie głosek „sz” język dotyka na „zaczarowane miejsce” (język

za górne zęby), ząbki zbliżone i robimy kółeczko z ust

  • sza, szo, sze, szu, szy; asz, esz, usz, ysz, osz; asza, oszo, esze, uszu, uszy.
  • szaszo, szasze, szaszu, szaszy, szasza.
  • szafa, szalik, szkoła, szkło, szyba, szynka, szpak, szydełko, szum, szalupa, szakal.
  • szyja, szejk, szakal, szatyn, szop, kosz, listonosz, kapelusz.
  • kasza, kaszel, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek.
  • szkolna szatnia, pluszowy kapelusz, puszka groszku, wyszywana poduszka, bursztynowa broszka, wasza szkoła.

W szkole jest szatnia.  

W szufladzie są szachy.

Nasza pani pisze na maszynie.

W szatni stoją wieszaki.

Na wieszaku wisi szalik.

Mama szyje koszulę.

Szymek ma szarą koszulę.

Wszystkie przedszkolaki noszą fartuszki.

Mowa spontaniczna – wiersz do nauki na pamięć

“Szczypawka” 

Raz szczypawka – jeszcze młoda do Szczecina szła. 

Bo w Szczecinie ma kuzynkę, którą dobrze zna. Jeszcze  

Szczecin dość daleko a już braknie sił.  

– Troszkę szczawiu i szczypioru – żeby chociaż był. 

Szczaw na szczęście rośnie wszędzie. 

To szczypawce raj! 

Lecz szczypioru nie ma więcej, wszakże to nie maj. 

– Szczecin chyba za daleko –  

Powiedziała wnet. 

– Może na Szczebrzeszyn ruszę. 

Podwiezie mnie kret.                               

                                               K. Szoplik 

22.05.2020 r.

Pionizacja języka

Umiejętność pionizacji języka jest bardzo ważna i potrzebna do wymówienia wielu głosek,

np. l, sz, ż, cz, dż, r!

Jest pewne ćwiczenie logopedyczne, niesamowicie szybkie w wykonaniu a daje mnóstwo

pozytywnych efektów dla narządów artykulacyjnych Twojego dziecka – to kląskanie.

Możecie wykonywać je wszędzie (na przykład jadąc samochodem), jest szybkie i krótkie.

Inne przykładowe ćwiczenia dające pozytywne efekty:

  • huśtawka- podnoszenie i opuszczanie czubka języka przy otwartej buzi. Nie może on

wysuwać się za zęby;

  • glonojad- przyssanie czubka języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej

buzi;

  • biedronka lub muchomor- rysowanie czubkiem języka kropek na podniebieniu – przy

otwartej buzi;

  • dzięcioł – „stukanie” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej

buzi;

  • zebra- rysowanie czubkiem języka pasków na podniebieniu;
  • głaskanie podniebienia – wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka

zęby, następnie wałek dziąsłowy, podniebienie,

  • skowronek- zaśpiewanie na wybraną melodię: la la la la,
  • szybkie wymawianie / (lllll…), a następnie sylab: la, lo, le, lu,
  • ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej,
  • oblizywanie lub liczanie zębów przy lekko otwartej buzi,
  • masowanie języka poprzez nagryzanie czubka zębami.

Można też posłużyć się bajką logopedyczną:

Malowanie

Podczas wykonywania ćwiczeń usta są szeroko otwarte.

Malarz maluje sufit. (przesuwanie językiem po podniebieniu od zębów do podniebienia

miękkiego)

Zamalowuje plamy w kilku miejscach. (czubkiem języka dotykanie kilka razy podniebienia)

Następnie maluje ściany- najpierw jedną potem drugą. (przesuwanie językiem po

wewnętrznej stronie policzków)

Została jeszcze do pomalowania podłoga (przesuwanie po dolnych dziąsłach jak najniżej

opuszczonego języka) oraz przedpokój (przesuwanie językiem po zewnętrznej stronie zębów).

Na koniec malarz pomalował okno (oblizywanie językiem warg).

21.05.2020 r.

Jak stymulować rozwój mowy dziecka?

  1. Pozwól dziecku na samodzielność.

Niech samo je, ubiera się – niech doświadcza sukcesu

  • Ogranicz dziecku wysokie technologie.

Niech nie korzysta z tabletu, laptopa, telefonu. Wyłącz telewizor, a także interaktywne zabawki.

  • Usprawniaj motorykę dużą.

Wychodź często z dzieckiem na plac zabaw. Dzieci rozwijają się przez ruch.

  • Usprawniaj motorykę małą.

Ośrodek w mózgu odpowiedzialny za ruchy rąk sąsiaduje z ośrodkiem ruchowym mowy.

  • Rozmawiaj z dzieckiem.

Mów zrozumiałym dla niego językiem, twarzą w twarz- kontakt wzrokowy jest bardzo ważny.

  • Baw się z dzieckiem na podłodze.

Dołącz do zabawy dziecka, obserwuj, pozwól dziecku na własne pomysły.

  • Czytaj dziecku książki.

Co najmniej 20 minut dziennie. Czytaj z emocjami, zmieniaj tempo i natężenie głosu.

  • Ucz dziecko wierszyków.

Sięgnijcie do znanych utworów i znanych autorów wierszyków i rymowanek. Powtarzajcie, naśladujcie.

  • Śpiewaj dziecku piosenki.

Tańczcie do muzyki, układajcie gesty pokazywania do piosenek.

  1. Angażuj dziecko w codzienne czynności.

Niech pomaga w praniu, sprzątaniu, gotowaniu. Relacjonuj, opisuj co robisz.

  1. Nie udziwniaj wyrazów.

Mów normalnym słownictwem, nie używaj tzw. pieszczotliwej mowy.

  1. Daj dziecku odpowiednie zabawki.

Najlepsze zabawki to drewniane klocki, sortery, puzzle, układanki, lecz pamiętaj- to nie zabawki uczą, tylko interakcja.

20.05.2020 r.

Koordynacja wzrokowo- ruchowa

Prawidłowa współpraca analizatora ruchu, dotyku, wzroku i słuchu daje możliwość prawidłowego wykonywania czynności czytania a wcześniej pisania. Rozwój tej koordynacji odbywa się już od najwcześniejszych lat życia dziecka i jest rezultatem współdziałania czynników biologicznych i środowiskowo- społecznych. Dzieci, które mają 6, 7 lat i rozwija się prawidłowo osiągają taki poziom dojrzałości ruchowej, który daje im możliwość rozpoczęcia nauki w klasie I. Zdarzają się jednak dzieci, którym bardzo trudno przychodzi dostosowanie swoich ruchów do właściwości danego przedmiotu – mówimy wówczas o zaburzeniach koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności w zakresie:

  • ubierania się,
  • prawidłowego chwytania i rzucania piłki,
  • utrzymywania równowagi przy staniu na jednej nodze, skakania,
  • posługiwania się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
  • wykonywania prac plastycznych takich jak: rysowanie, wycinanie, wydzieranie, naklejanie,
  • nauki pisania (utrzymywanie się w liniaturze zeszytu, silny nacisk ołówka lub długopisu),
  • zabaw manipulacyjnych.

Ćwiczeń dla młodszych dzieci przedszkolnych

  1. Układanie :
    • układanie z koralików, klocków (dużych i małych): mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur
    • układanie z patyczków: płotów, drabin, domów
    • układanie wzorów z tasiemki lub różnokolorowej wełny
    • z elementów mozaiki geometrycznej- postaci ludzi i zwierząt
    • układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa
  2. Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór (układanki geometryczne, nakładanki)
  3. Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:
    • układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci
    • graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli
  4. Malowanie:
    • tworzenie różnych kompozycji – szlaczków
    • kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów
    • malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi
    • malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym
    • zamalowywanie całej powierzchni kartki
    • malowanie palcem (na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych)
    • malowanie pędzlem linii prostych, splątanych
    • malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże itd.
    • zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów
    • malowanie flamastrami – zamalowywanie określonym kolorem
    • zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów
  5. Rysowanie:
    • rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze
    • kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni
    • rysowanie świecą, tuszem
  6. Wydzieranie:
    • łatwych kształtów np. piłek, baloników, kolorowych liści itp.
    • kompozycja z kolorowych pasków
  7. Stemplowanie:
    • tworzenie różnych kompozycji – szlaczków
    • kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów
  8. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
    • układanki obrazkowe (stopniowanie trudności);
    • układanie obrazka z części wg. identycznego wzoru;
    • uzupełnianie brakującej części obrazka;
    • dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe),
    • rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów –(zabawa „Co się tu zmieniło?”)

Ćwiczeń dla starszych dzieci przedszkolnych

  1. Ćwiczenia w marszu:
    1. marsz na palcach
    1. marsz chodem bociana
    1. marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód
  2. Ćwiczenia w biegu:
    1. bieg z podskokami,
    1. przylot i odlot bocianów – bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozłożonymi ramionami
  3. Ćwiczenia na równoważni (ławeczce):
    1. chodzenie wolno do przodu
    1. posuwanie się do tyłu
    1. posuwanie się bokiem
    1. obracanie się na ławeczce
  4. Zabawy z woreczkami:
    1. rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami
    1. rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką
    1. rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.
  5. Kreślenie dużych płynnych linii:
    1. chorągiewką w powietrzu
    1. patykiem na piasku
    1. kolorową kredą na tablicy
    1. kredkami na dużych arkuszach
  6. Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, romb, trójkąt;
  7. Rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze.
  8. Rysowanie po konturach.
  9. Malowanie palcami.
  10. Łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów.
  11. Zagadki rysunkowe.
  12. Labirynty.
  13. Wycinanki różnego typu.
  14. Kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną.
  15. Lepienie z plasteliny.
  16. Gry zręcznościowe.

19.05.2020 r.

Zabawy z elementami SI stymulujące rozwój mowy u dzieci

Zaburzenia Integracji Sensorycznej, czyli niewłaściwe przetwarzanie bodźców zmysłowych, jest zagadnieniem niezwykle złożonym i wieloaspektowym. Zaburzenia te rzutują na cały proces rozwoju dziecka, wpływając na koncentrację, pamięć, rozwój mowy, rozwój ruchowy, zachowanie oraz rozwój emocjonalny i społeczny, a później także na proces uczenia się.

Przykłady ćwiczeń SI wykorzystywanych w terapii logopedycznej:

  • chodzenie wzdłuż narysowanej linii bądź wzoru
  • „deptanie” po różnych fakturach i powierzchniach,
  • pokonywanie torów przeszkód z różnych przedmiotów,
  • dotykanie przedmiotów o różnych strukturach (ciepłe/zimne, mokre/suche, gładkie/szorstkie itp.),
  • wyszukiwanie i/lub rozpoznawanie przedmiotów w pojemnikach z różnymi fakturami bądź różnym wypełnieniem (ryż, groch, piasek, woda, papier, żwirek itp.),
  • osłuchiwanie przedmiotów wydających różne dźwięki,
  • kreślenie wzorów na różnych powierzchniach i fakturach,
  • rysowanie palcami z wykorzystaniem różnych substancji,
  • zapachowe rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów,
  • wykonywanie masażu rączek i twarzy
  • podskoki obunóż lub na jednej nodze stojąc w miejscu, do przodu ,do tyłu, na boki
  • przysiady i wstawanie – powolne i szybkie
  • obroty wokół własnej osi ciała (szybko i wolno)
  • turlanie się na różnych rodzajach podłoża – koc, karimata, wykładzina
  • przeciąganie liny
  • wyciskanie, ściskanie gąbek, ściereczek (suchych, wilgotnych, mokrych) oraz piłeczek
  • rzucanie do celu woreczkami z grochem, ryżem
  • „rysownie” latarką/laserem po ścianie (tylko pod kontrolą osoby dorosłej)

Przykłady ćwiczeń do wykonania podczas spaceru:

  • chodzenie po krawężniku, pniu drzewa
  • wskakiwanie i zeskakiwanie obunóż w różnych przedmiotów
  • rozpoznawanie zapachu kwiatów, drzew, powietrza (wdech nosem, wydech ustami)
  • rozpoznawanie poznanych zapachów bez kontroli wzrokowej
  • zabawa z dmuchawcami
  • wysłuchiwanie i naśladowanie odgłosów, np. owadów
  • ćwiczenia dotykowe – badanie lasu: dotykanie kory, mchu, liści, ziemi
  • zabawa- Gdzie cię dotknąłem? (oczy muszą być zamknięte)
  • przekładanie piłki z ręki do ręki, rzucanie do partnera

14.05.2020 r.

Dysfunkcja sposobu połykania

Nieprawidłowe połykanie dziecka może mieć wpływna powstawanie zaburzeń wymowy oraz możeprzyczyniać się do powstawania nieprawidłowości zgryzowych m.in. zgryzuotwartego.

Po pełnym wyrośnięciu zębów mlecznych u dziecka warto zainteresować się jegosposobem połykania.

Wyróżniamy dwa typy połykania:

· dojrzałe

· infantylne (niemowlęce)

Dzieci w ciągu pierwszych lat życia połykają w sposób niemowlęcy. To znaczy,że podczas połykania język leży płasko w jamie ustnej, napiera o zęby lub wychodzipomiędzy nie, a mięśnie ust się napinają. Jeżeli połykanie typu niemowlęcego jestprzetrwałe, czyli nieprzekształca się w połykanie dojrzałe w wieku 3-4 lat (powyrośnięciu wszystkich zębów mlecznych u dziecka), może przyczyniać siędo powstawania wad zgryzu i wad wymowy.

Przyczyną przetrwałego połykania typu niemowlęcego może być zbyt długie karmieniedziecka pożywieniem papkowatym, jedzenie z pełnymi ustami i picie płynów dużymi łykami. Nieprawidłowo dobrany smoczek i zbyt długie karmienie pokarmem z butelki także może prowadzić do przetrwałego połykania typu niemowlęcego. Przyczyną może być także niewłaściwa równowaga mięśniowa języka lub warg, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie mięśni aparatu artykulacyjnego, czy nieodpowiednia pielęgnacja dziecka.

Połykanie niemowlęce przechodzi w dojrzałe po wyrośnięciu zębów mlecznychu dziecka, od około 18 miesiąca do 3 – maksymalnie 4 roku życia. Podczas połykaniadojrzałego język wykonuje ruchy pionowe – podnosi się do wałka dziąsłowego za górnymi zębami, szczęki są zwarte a wargi nie zaciskają się. Przy prawidłowym połykaniu płyny nie wyciekają z jamy ustnej.

Etap 1 – Nauka unoszenia języka za górne zęby (ćwiczenia przed lustrem, kilka – kilkanaście razy dziennie).

• Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką górki na podniebieniu tuż za górnymi zębami (siekaczami); wałek dziąsłowy, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, w którym język powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.

• Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, płatków śniadaniowych z dziurką, wafli typu andrut, itp.

• Zlizywanie nutelli, dżemu, itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

• Konik jedzie na przejażdżkę – naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.

• Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu (wewnątrz jamy ustnej, nie wysuwać języka na zewnątrz!)

• Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony (usta zamknięte).

• Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła (przy szeroko otwartych ustach).

• Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa (przy szeroko otwartych ustach).

• Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz (wewnątrz jamy ustnej).

• Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

• Klik–przyssij język do podniebienia, przytrzymaj, a następnie odklej tak by usłyszeć charakterystyczny odgłos kliknięcia.

• Miseczka – spróbuj zrobić z języka „miseczkę”, unoś ją powoli do podniebienia i opuszczaj.

Etap 2 – przechodzimy do drugiego etapu tylko wtedy, gdy dziecko potrafi zawsze wskazać „zaczarowane miejsce”.

Uczymy połykania śliny z językiem skierowanym do podniebienia i utrzymaniu go w tej pozycji przez cały akt połykania. Mówimy do dziecka: Połóż język w zaczarowanym miejscu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko (wargi rozchylone, widać zamknięte zęby) i połknij ślinę.

Połykaniu nie może towarzyszyć napięcie warg. Wargi nie powinny stawiać oporu przy ich rozchyleniu (można palcami przytrzymać rozchylone wargi i sprawdzić, czy podczas połykania nie napinają się/ zaciskają). Drugą rękę położyć na krtani i sprawdzać, czy dziecko naprawdę połyka.

Połykanie z językiem uniesionym do podniebienia i bez towarzyszącego napięcia warg, jest dowodem opanowania przez dziecko tego etapu i pozwala przejść do następnego.

Etap 3 – połykanie płynów.

Ćwiczenia stosujemy kilkakrotnie w ciągu dnia (w sumie przez 20 – 30 minut). Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust NIEWIELKI łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło “połykamy”. Polecamy, aby uniosło język do góry (zaczarowane miejsce), zamknęło zęby, rozchyliło wargi i dopiero teraz połknęło płyn.

7.05.2020 r.

Pamięć słuchowa

Pamięć słuchowa bezpośrednia pozwala zapamiętać i od razu odtworzyć usłyszany materiał. Zdolność pamięci bezpośredniej jest ograniczona do kilkudziesięciu sekund, potem materiał zostaje utrwalony w pamięci długotrwałej lub ulega zapomnieniu. Zaburzenia bezpośredniej pamięci słuchowej powodują, że dziecko ma trudności z zapamiętaniem dwóch poleceń jednocześnie, zapamiętaniem długich zdań, czy w przypadku dzieci starszych trudności ze zrozumieniem wypowiedzi w języku obcym, notowaniem podczas lekcji, liczeniem w pamięci.

Ćwiczenia pamięci słuchowej.

  1. Posłuchaj, zapamiętaj, powiedz

Dorosły wymawia dwa słowa (na początku najlepiej, żeby były to rzeczowniki), np. mysz, butelka. Zadaniem dziecka jest odtworzenie po chwili zapamiętanych słów. Jeżeli dwa wyraz nie sprawiają dziecku trudności zwiększcie liczbę słów do trzech lub więcej. By na początku ułatwić dziecku zadanie, rodzic może podawać wyrazy z jednej kategorii, np. zwierzęta: kot, pies, koń, słoń, żyrafa…).

  • Posłuchaj i wybierz

Rozkładamy przed dzieckiem różne obrazki lub przedmioty rzeczywiste. Dziecko wybiera i układa tylko te, które usłyszało. Zachowuje kolejność ułożenia w jakiej usłyszało nazwy obrazków.

  • Powtarzanie zdań

Poproś dziecko by powtórzyło po tobie zdanie, np. „Kot pije mleko”. Jeżeli dziecko nie ma trudności z odtworzeniem, możecie to zdanie rozwinąć, np. „Czarny kot pije ciepłe mleko”. Należy jednak uważać i dobrać odpowiedni poziom trudności, tak aby zdanie nie było za trudne dla dziecka. Może go to zniechęcić.

  • Odtwarzanie sekwencji nazw z dodawaniem kolejnego obiektu

Dzisiaj w sklepie kupiłem…(szynkę, pomidory, mleko). Zadaniem uczestników jest odtworzenie nazw podanych przez poprzednich uczestników i dodanie swojego. Polecam jako zabawę dla całej rodziny. Wspaniale sprawdza się podczas długiej podróży samochodem.

Dźwiękowe memory do samodzielnego wykonania

https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/dzwiekowe-memory.htmlhttps://www.mamawdomu.pl/2013/08/dzwiekowe-memo.html

6.05.2020 r.

Orientacja przestrzenna

  1. Orientacja w schemacie własnego ciała
  2. Wskazywanie wspólnie z dzieckiem części ciała i nazywanie ich, np. podnieś rękę, zegnij kolana.
  3. Zwracanie się do dziecka z zaznaczeniem stron, np. daj mi prawą rękę, zawiąż sznurówkę na lewym bucie.
  4. Zabawa w „ciepło i zimno”. Zamiast poleceń „ciepło”, „zimno” mówimy do dziecka „idź do przodu”, „skręć w prawo”, itp.
  5. Zabawy ruchowe do piosenek kształtujących orientację przestrzenną.
  • Rozumienie wyrażeń przyimkowych
  • Prezentujemy dziecku na przedmiotach rzeczywistych ich położenie, np. samochód względem pudełka, czy miś względem krzesła.

„Tu miś jest na krześle, zobacz a teraz jest pod krzesłem”.

  • Wskazywanie przez dziecko na obrazkach, podanego przez nas położenia, np. „Pokaż, gdzie piłka jest pod szafą”.
  • Wykonywanie poleceń z wyrażeniami przyimkowymi
  • Zadaniem dziecka jest ułożenie przedmiotów względem siebie. Rodzic podaje jedynie polecenia, np. „Połóż misia za krzesłem”, „Włóż samochód do pudełka”.
  • Ćwiczenia graficzne
  • Zaznaczenie na kartce: lewego górnego rogu, prawego dolnego rogu itp.
  • Rysowanie elementów uzupełniających rysunek według poleceń, np.

Przed dzieckiem leży schematyczny rysunek domu. Rodzic prosi: „Narysuj drzwi na środku, a na prawo od drzwi małe okno. Obok domu narysuj płot. Za domem narysuj drzewo. Nad domem narysuj słońce. Pomiędzy słońcem a domem narysuj ptaki”, itd.

6.05.2020 r.

Ćwiczenia lewopółkulowe w logopedii

Nasz mózg składa się z dwóch półkul: prawej i lewej. Lewa półkula jest półkulą językową, prawa zaś niejęzykową. Lewa półkula odpowiada za odbiór i tworzenie języka. Jest dominująca dla funkcji mowy.

Lewa półkula jest nazywana językowym centrum dowodzenia, dlatego warto ją ćwiczyć, a niekiedy nawet trzeba.

  1. Sekwencje to uporządkowany ciąg elementów, które powtarzają się według określonej zasady. Tym samym tworzą pewną strukturę. W ćwiczeniach skupiamy się na sekwencjach wzrokowych, słuchowych, ruchowych, a także czasowych. Prawidłowe porządkowanie sekwencyjne jest uwarunkowane dobrze funkcjonującą lewą (językową) półkulą mózgu. Jeśli tam coś “nie gra”, dziecko może mieć (w zakresie sekwencji) problemy między innymi ze: słyszeniem różnic w dźwiękach, powtarzaniem słów, naśladowaniem gestów i mimiki, prawidłową artykulacją, przetwarzaniem od lewej do prawej strony, rozumieniem upływu czasu (wczoraj-dziś-jutro), wykonywaniem sekwencji ruchów takich jak ubieranie czy mycie się.
  • Umiejętność kategoryzowania pozwala dziecku prawidłowo analizować przedmioty, dostrzegać pomiędzy nimi cechy wspólne (nie tylko w wyglądzie, ale także w ich przeznaczeniu, sposobie działania itp.) oraz cechy różnicujące. Dziecko potrafi samo odnaleźć zasadę, według której można pogrupować przedmioty. Dziecko uczy się dostrzegać reguły, zasady i samodzielnie wprowadzać je w działanie, tak samo przekłada się to na jego zdolności językowe. Umiejętność kategoryzacji pozwala na dostrzeganie i naturalne uczenie się reguł językowych. Podczas ćwiczeń kategoryzacji, dziecko dodatkowo ćwiczy analizę i syntezę wzrokową, logiczne myślenie, wnioskowanie.

https://juniora.pl/kategoryzacje-inf-38.html

  • Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach. Wykonując te ćwiczenia, dziecko będzie musiało odkrywać i stosować reguły, zauważać szczegóły i różnice, wyciągać wnioski. Kolejnym ćwiczeniem lewopółkulowym, są relacje. Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu. Będą to więc ćwiczenia między innymi: – odnajdywania różnic między obrazkami – eliminacji obrazka niepasującego do pozostałych – łączenia w pary identycznych obrazków (identyfikacja) – odnajdywania szczegółów na ilustracjach. Zachęcam do wykonywania ćwiczeń lewopółkulowych, są one świetną zabawą, która przyniesie naszym pociechom same korzyści.

https://juniora.pl/cwiczenia-myslenia-czesc-1-analogia-inf-40.html

  • Umiejętność wykluczania ze zbioru wymagadostrzeżenia wspólnych cech pozostałych obiektów, które tworzą kategorię. Zwerbalizowanie podobieństwa np. te wszystkie rzeczy są do jedzenia opiera się na umiejętności globalnego spostrzegania prawej półkuli mózgu.Innymi słowy wykluczanie ze zbioru jest złożoną i dość trudną czynnością.Dziecko, musi dostrzec wspólną cechę 3 spośród 4 przedmiotów i rozpoznać przedmiot który do danej grupy nie należy. Zadanie nie jest proste i wymaga posiadania także pewnej wiedzy i doświadczenia. Znakomicie przy tym rozwijamy ośrodki mowy, nazywając i rozmawiając o kolejnych przedmiotach. Dziecko słuchając a potem samo opowiadając zdobywa wiedzę na temat różnych przedmiotów uczy się opisywać ich cechy i wyłapywać cechy różnicujące czy też wspólne.

https://juniora.pl/wykluczanie-ze-zbioru-inf-39.html

30.04.2020 r.

Słuch fonematyczny

Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania fonemów, czyli najmniejszych elementów mowy. Odpowiednio wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową artykulację (wymowę), słyszenie różnic pomiędzy wyrazami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie, np. (kasa  – Kasia, pies – piec, góra – kura). Umożliwia on dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, co stanowi podstawową czynność w nauce czytania i pisania. Za pomocą słuchu fonemowego, dziecko może wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski.

Przykładowe ćwiczenia słuchu fonematycznego:

  1. Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, odgłosów charakterystycznych dla przedmiotów, pojazdów, zwierząt, instrumentów, itp.
  2. Odtwarzanie struktur dźwiękowych, słyszanego rytmu.
  3. Rozpoznawanie melodii piosenek po zanuconym fragmencie.
  4. Dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu (np. Samochód jest szybki, a żółw jest…).
  5. Dokańczanie słów (pokazujemy dziecku obrazek i wypowiadamy pierwszą sylabę, dziecko dopełnia po nas wyraz kolejnymi sylabami, np. la – la, pił – ka, sa – mo – chód).
  6. Odszukiwanie przedmiotów, których nazwa zaczyna się od konkretnej sylaby (np. „cza-” lub głoski „s-”.
  7. Podawanie słów zaczynających się lub kończących wybraną sylabą lub głoską.
  8. Podział wyrazów na sylaby i głoski.
  9. Segregowanie przedmiotów lub obrazków, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską,

np. koń, kartka, krowa…——————–gęś, grabie, gąbka…

  1. Układanie słów z pierwszych głosek nazw kolejnych obrazków lub wyrazów, np.

https://drive.google.com/file/d/10SApvhoSWjeXbuv9R4GzoBVNg2iOimQg/view?usp=sharing

Karty z zadaniami.

http://spklaj.edu.pl/pdf/zabawy.pdf

Na jaką głoskę? – Zwierzęta wiejskie. Gra interaktywna.

gra interaktywnahttps://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412

29.04.2020 r.

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Poniżej przedstawiam zestaw do ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Rodzice, wybierzcie z dzieckiem tylko parę ćwiczeń. Starajcie się prowadzić ćwiczenia w formie zabawowej, urozmaicajcie je i zmieniajcie. Na początku potrzebne będzie lustro w którym dziecko będzie się widziało. Kiedy dziecko będzie potrafiło wykonać ćwiczenia bez kontroli wzrokowej możecie wykorzystać każdą nadarzającą się okazję: spacer, jazdę samochodem czy wolny czas w ogrodzie. Ćwiczcie krótko ale często. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny powinny być wykonywane dokładnie, dlatego wykonujcie je wolno i róbcie niewielką liczbę ćwiczeń w ciągu jednych zajęć. Dostosujcie liczbę powtórzeń i czas trwania ćwiczeń do potrzeb i możliwości Waszego dziecka.

Ćwiczenia usprawniające wargi            

  1. Baloniki – nadymanie policzków przy ściągniętych wargach; przytrzymajcie powietrze przez 5 sekund.
  2. Zmęczony koń – parskanie wargami.
  3. Wóz strażacki – wyraźne wymawianie parami samogłosek u – a, e – o.
  4. Świnka – wysuwanie warg do przodu, udając ryjek świnki; zęby są widoczne ale zamknięte.
  5. Taniec ust – wysunięcie warg do przodu, a następnie przesuwanie w górę i w dół, w prawo i w lewo.

Ćwiczenia usprawniające język

  1. Konik na przejażdżce – stukanie czubkiem języka o podniebienie twarde, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  2. Wycieraczki – przy szeroko otwartej buzi, dotykaj na zmianę czubkiem języka kącików ust.
  3. Chomik – wypychanie językiem policzków, raz z prawej strony raz z lewej.
  4. Malarz – pomaluj językiem sufit (podniebienie twarde), pamiętaj oby buzia pozostała otwarta.
  5. Mrówkojad – spróbuj wyciągnąć język jak najdalej z buzi, pamiętaj aby był długi i cieniutki

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  1. Zmęczony piesek – ziej z językiem wysuniętym z szeroko otwartych ust jak zmęczony piesek.
  2. Ziewaj kiedy tyko masz na to ochotę.
  3. Śpioch – udawaj chrapanie.
  4. Samogłoska a – wymawiaj samogłoskę a długo i jednostajnie (aaaaaaaaaaaaaaa), a następnie krótko i szybko (a aaaaaaaa a).
  5. Gwizdek – dmuchaj w gwizdek lub graj na flecie.

22.04.2020 r.

Motoryka mała a logopedia

Istnieje ścisły związek pomiędzy rozwojem ruchowym dziecka, w szczególności rozwojem motoryki małej (precyzyjnej) a rozwojem mowy. Ośrodek ruchowy mowy oraz ośrodek ruchowy ręki leża blisko siebie i są ze sobą powiązane funkcjonalnie w mózgowej organizacji czynności psychicznych. Rozwój czynności mówienia zależy od rozwoju motoryki całego ciała, a szczególnie od motoryki precyzyjnej. Sprawne ręce to sprawny aparat mowy. Sprawny aparat mowy to prawidłowa artykulacja. Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną, czyli  ruchy precyzyjne dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy dziecka, pobudzają ośrodki mowy w mózgu, dlatego też są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą:

  1. Nawlekanie koralików, guzików.
  2. Przewlekanie sznurków/ sznurówek przez dziurki.
  3. Przyczepianie ubrań do sznurka za pomocą klamerek.
  4. Wydzieranki z papieru kolorowego.
  5. Lepienie z plasteliny/gliny.
  6. Wycinanie nożyczkami.
  7. Budowanie z klocków.
  8. Malowanie farbami za pomocą palców.
  9. Segregowanie różnej wielkości koralików, ziaren.
  10. Zabawy paluszkowe polegające na wykonywaniu ruchów palców i dłoni wraz z wypowiadanym wierszykiem.
  11. Zgniatanie piłeczek, gniotków itp.

Jak zrobić gniotka w domu:

Pomysły na ćwiczenia w domu:

21.04.2020 r.

Usprawnianie percepcji słuchowej – ćwiczenia słuchu fizycznego

W procesie komunikacji istotna rolę odgrywa słuch. Im sprawniejsze i bardziej wytrenowane ucho, tym lepsza wymowa, ułatwiona nauka czytania i pisania oraz lepsze rozumienie i postrzeganie rzeczywistości. Zabawa z dziećmi w rozróżnianie dźwięków z otoczenia, odgłosów zwierząt czy instrumentów muzycznych kształtuje ich percepcję słuchową. Percepcja słuchowa to zdolność, która pozwala nam na odbiór dźwięków, ich rozpoznawanie i interpretację.

Usprawnianie percepcji słuchowej w domu – propozycje zabaw:

  1. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, dźwięków otaczających nas przedmiotów.
  2. Wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia, np. gwiżdżący czajnik, jadące samochody, śpiew ptaków, woda płynąca z kranu, tykanie zegara
  3. Wyklaskiwanie, wybijanie, wytupywanie rytmu wiersza lub piosenki.
  4. Rozpoznawanie instrumentów po dźwięku

(przed ćwiczeniem obejrzyjcie razem film lub pobawcie się wspólnie instrumentami tak by dziecko miało okazję poznać ich dźwięk).

  • Klaskanie, uderzanie dłonią w stół wg wzoru z zachowaniem ilości i tempa uderzeń. WZÓR
  • Odtwarzanie rytmu na podstawie ustalonego schematu graficznego, np. kwadrat- uderzenie rękami o nogi, koło- tupanie, trójkąt- klaskanie. WZÓR
  • Odtwarzanie za pomocą układów graficznych (kredek, klocków, rysowania kółek) tempa i ilości uderzeń prezentowanych przez rodziców.
  • Rozpoznawanie członków rodziny po głosie (dziecko nie może widzieć osoby).

16.04.2020 r.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe moją na celu przede wszystkim wydłużenia fazy wydechowej. Wpływa to na poprawę jakości wymowy. Ćwiczenia te prowadzone są najczęściej w formie zabawowej. Możemy wykorzystać przedmioty które posiadamy w domu lub możemy wykonać pomoce sami.

  1. Śpiący miś, lala itp.

Dziecko leży na podłodze. Wdycha powietrze nosem a wydycha ustami.

  • Huśtanie zabawki na brzuchu.

Dziecko leży na plecach a na jego brzuchu leży miś, lalka, samochód, książka. Dziecko wdycha powietrze przez nos tak aby przedmiot położony na jego brzuchu uniósł się. Wydechu ustami – brzuch opada.

  • Liczenie na jednym wydechu.

Zachęć dziecko by policzyło jak najdłużej na jednym wydechu.

  • „ Baloniki”

Dziecko nabiera powietrza w policzki, chwilę przytrzymuje po czym powoli wypuszcza powietrze.

  • Bąbelki.

Potrzebna będzie słomka i szklanka z wodą.

Dziecko zamiast pić przez słomkę, dmucha przez nią. Porozmawiajcie o tym co dzieje się na powierzchni wody.

Możecie także sami zrobić pomoce do ćwiczeń oddechowych.

Papierowa gąsienica.

Przenoszenie kropek na biedronkę.

Zadaniem dziecka jest przeniesienie kropek na biedronkę za pomocą słomki. Dziecko musi zassać kropkę i przenieść ją na skrzydła biedronki. Pamiętajcie by słomka znajdowała się na środku warg.

Poniżej zamieszczam szablon biedronki do wydrukowania. Możecie skorzystać z gotowej biedronki lub wydrukować czarno – białą i samodzielnie ją ozdobić.

Biedronka

https://drive.google.com/file/d/1iPOxmjUCT7GgZLo2F9yDto_QW4sRlrMF/view?usp=sharing

Biedronka kolorowa

https://drive.google.com/file/d/1hpgm_NIZpq_Bq3x7966J4ljcBXyzHkF9/view?usp=sharing

14.04.2020 r.

Kuchenne „zabawy” logopedyczne

Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszą ruchy warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne – wykonywane w określony sposób i w określonym miejscu. Właśnie dlatego sprawność aparatu artykulacyjnego jest tak ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi.

Dzieci uwielbiają powtarzać ulubione zabawy. Potraktujmy więc ćwiczenia jako zabawę, a będą one prawdziwą przyjemnością.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń, które można wykonać razem z dzieckiem przy posiłku. Produkty które zostały wymienione są jedynie przykładami  i można je dowolnie zamieniać w obrębie danej konsystencji czy struktury.

Powodzenia i smacznego!

  1. Chuchamy, dmuchamy.

Dziecko nabiera powietrze i dmucha na gorące posiłki próbując je ochłodzić lub chucha na zimne by je ocieplić. Rodzice zwróćcie uwagę by faza wydechowa była możliwie jak najdłuższa.

Celem ćwiczenia jest wydłużenie fazy wydechowej oraz usprawnianie podniebienia miękkiego.

  • Magiczne miejsce.

Smarujemy miodem, dżemem itp. „magiczne miejsce” – górkę na podniebieniu twardym za górnymi zębami – wałek dziąsłowy. Prosimy dziecko by nie zamykając buzi zlizało produkt czubkiem języka.

Możemy także ułożyć na czubku języka dziecka płatka śniadaniowego (najlepiej z dziurką). Prosimy dziecko by językiem uniosło płatek do podniebienia i przytrzymało chwilę.

Celem ćwiczenia jest usprawnianie pionizacji języka i przygotowanie do ułożenia w prawidłowej pozycji spoczynkowej.

  • Chwytanie czubkiem języka drobnych produktów.

Wysypujemy przed dzieckiem chrupki kukurydziane, ryż preparowany, płatki śniadaniowe itp. Prosimy dziecko by czubkiem języka złapało produkt. Jeżeli dziecko radzi sobie z tym zadaniem możemy poprosić by dodatkowo językiem z np. płatkiem śniadaniowym dotykało naprzemiennie kącików ust.

Ćwiczenie ma na celu usprawnienie języka.

  • Jedzenie słonych paluszków bez użycia dłoni.

Prosimy dziecko aby włożyło paluszek do buzi, a następnie zjadło go bez używania rąk, przesuwając go jedynie wargami.

Celem ćwiczenia jest wzmocnienie warg (mięśnia okrężnego ust).

  • Wąsy z paluszków.

Prosimy dziecko ale umieściło paluszek lub długą chrupkę pomiędzy wargą górną a nosem i przytrzymało jak najdłużej.

Celem ćwiczenia jest wzmocnienie wargi górnej oraz uwidocznienie czerwienia wargowej.

  • Picie przez słomkę gęstych napojów lub jogurtów

Celem ćwiczenia jest usprawnianie podniebienia miękkiego.

  • Chwytanie wargami okruszków.

Prosimy dziecko ale samymi wargami spróbowało złapać drobne okruszki, np. ciastek chleba, chrupek.

Ćwiczenia wzmacnia mięsień okrężny ust.

Po skończonych ćwiczeniach prosimy by dziecko dokładnie „odkurzyło”/ „umyło” językiem zęby, policzki, wargi, podniebienie twarde. Pamiętajcie o tym by buzia było szeroko otwarta.

Plakat do powieszenia na lodówce.

"Kuchenna logopedia" to zabawny sposób na zachęcenie dziecka do gimnastyki buzi i języka, która pomoże mu ładniej i wyraźniej mówić. A oto instrukcja! 🙂

Opublikowany przez Wydawnictwo WiR Wtorek, 20 sierpnia 2013

Co jeszcze można robić z dzieckiem w kuchni by wspierać jego rozwój mowy.

——————————————————————————————————————–

Po co logopeda w przedszkolu?

Dzieci w wieku przedszkolnym stanowią bardzo niejednorodną grupę pod względem rozwoju mowy. Ten niejednolity poziom sprawia, że już na etapie przedszkolnym dzieci nie mają równych szans na prawidłowy rozwój emocjonalny.

Trudności w komunikacji i werbalnym porozumiewaniu się mogą być przyczyną problemów emocjonalnych, zakłóceń w relacjach społecznych, w tym relacjach z rówieśnikami.

Okres przedszkolny zwany jest „złotym czasem” dla rozwoju mowy dziecka. Jest to czas, kiedy dziecko chłonie i przyswaja najwięcej informacji.

Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka jest podstawą kształtowania się jego osobowości. Dziecko rozumiejąc mowę poznaje otaczający go świat. Swoje uczucia i spostrzeżenia może wyrazić natomiast poprzez umiejętność mówienia.

W naszym przedszkolu nie tylko logopeda, ale także inni specjaliści, a przede wszystkim nauczyciele w grupach, wspierają dzieci w tym trudnym procesie, jakim jest rozwój mowy.

Zajęcia logopedyczne wychodzą naprzeciw potrzebom językowym dzieci. Celem zajęć jest głównie profilaktyka wad i zaburzeń mowy, rozwijanie kompetencji językowych, co będzie miło wpływ na późniejsze sukcesy dziecka podczas edukacji szkolnej.

Logopeda zajmuje się również korygowaniem istniejących już wad czy zaburzeń mowy. Zadaniem logopedy jest jednak nie tylko rozpoznanie i korekta poszczególnych głosek. W trakcie badań zwraca on uwagę także na takie aspekty jak: artykulacja, sposób oddychania, ocenia głos, zakres słownictwa, rozumienie, motywacją do mówienia oraz umiejętność tworzenia opowiadań. Logopeda przeprowadza także orientacyjne badanie słuchu, ocenia zgryz oraz w razie potrzeby kieruje na konsultację do innych specjalistów.

Wszystkie dzieci w naszym przedszkolu mają kontakt z logopedą. Po przeprowadzonych na początku roku szkolnego badaniach przesiewowych i postawieniu diagnozy dzieci zastają zakwalifikowane na terapię.

Zajęcia logopedyczne są zawsze tak skonstruowane by uwzględnić nie tylko potrzeby, ale i możliwości dziecka. Do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie. Terapia logopedyczna zawsze opiera się na zabawie w trakcie, której realizujemy założone cele tj. korygowanie nieprawidłowej artykulacji, rozwijanie słownictwa, czy naukę prawidłowego sposobu połykania. Dodatkowo podczas terapii usprawniamy m.in. motorykę małą, motorykę dużą, koncentrację, pamięć i koordynację.

W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzą:

  • diagnoza stanu motoryki aparatu artykulacyjnego i stanu artykulacji
  • prowadzenie terapii logopedycznej z dziećmi, u których stwierdzono taką potrzebę
  • prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej
  • wspieranie nauczycieli w grupach w działaniach profilaktycznych i usprawniających aparat mowy dzieci
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej
  • konsultacje dla zainteresowanych rodziców

Logopeda prowadzący terapię w naszym przedszkolu posiada dodatkowe kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Jest również certyfikowanym terapeutą ręki oraz k – tapingu*. Swoją wiedzę i umiejętności wplata w terapię logopedyczną, stosując wybrane elementy szczególnie terapii ręki oraz k – tapingu podczas zajęć z dziećmi.

*plastrowanie dynamiczne, polega na oklejaniu różnych części ciała specjalnymi plastrami; w logopedii k – taping stosuje się w celu korekcji mechanicznej aparatu artykulacyjnego lub poprawy jego stabilizacji.