Grupa VI “ŻABKI”

Nauczyciele: Agnieszka Urbańska – Pisera

Małgorzata Hinz

Pracownik obsługi: Małgorzata Wino

Godziny pracy grupy : 7:30 – 16:30

Konsultacje z nauczycielami grupy:
czwartki w godz. 12:30 lub 17:00
po wcześniejszym uzgodnieniu spotkania z nauczycielem

Program: „Wokół przedszkola”

Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego

Autor: Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion,
Wiesława Żaba – Żabińska

Styczeń

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
  • Wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Rozwijanie płynności ruchów

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

  • Rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • Nabywanie szacunku dla pracy ludzi wykonujących różne zawody.
  • Poznawanie zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.).
  • Wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestami, czynnościami).

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

  • Wypełnianie obowiązków dyżurnego pełnionego przez wyznaczone osoby
  • Przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania w grupie (Grupowy Kodeks Przedszkolaka)
  • Utrwalanie zasad prawidłowej komunikacji i rozwiązywanie sporów bez używania agresji
  • Określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)
  • Opowiadanie o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny
  • Dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
  • Określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym.
  • Dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
  • Przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
  • Dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie.
  • Przedstawianie przygotowanego programu artystycznego dla rodziców lub dziadków z okazji ich świąt; wykonywanie upominków; wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

  •  Wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
  •  Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  •  Nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  •  Poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia.
  •  Kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  •  Słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej.
  •  Pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – poznanie informacji jak dokarmiać ptaki.
  •  Poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawanie ich ptasich cech.
  •  Poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa; wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
  •  Opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
  •  Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
  •  Potarzanie z pamięci wierszy, piosenek.
  •  Poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych
  •  Dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.