Grupa VI “ŻABKI”

Nauczyciele: Agnieszka Urbańska – Pisera

Małgorzata Hinz

Pracownik obsługi: Małgorzata Wino

Godziny pracy grupy : 7:00 – 17:00

Konsultacje z nauczycielami grupy:
czwartki w godz. 12:30 lub 17:00
po wcześniejszym uzgodnieniu spotkania z nauczycielem

Program: „Wokół przedszkola”

Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego

Autor: Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion,
Wiesława Żaba – Żabińska

Marzec

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
  • Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń.
  • Wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie płynności ruchów.

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

  • Rozpoznawanie i nazywanie takich wartości jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • Wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
  • Nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

  • Ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. jej pochodzenia
  • Prezentowanie i ocenianie własnych wytworów zadań i obowiązków.Podejmowanie nowych, trudniejszych.

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

  • Oglądanie filmów przyrodniczych, książek, albumów, tablic, korzystanie z Internetu (poznawanie przyrody w sposób pośredni).
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne).
  • Wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
  • Uczestniczenie w zabawach z elementem pantomimy.
  • Porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.             
  • Zapamiętywanie kilku figur, obrazków pokazywanych kolejno.
  • Powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek.
  • Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • Czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • Układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
  • Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
  • Wskazywanie pełnych godzin na zegarze.
  • Nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
  • Budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm).
  • Poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami.
  • Poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin.
  • Wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.
  • Poznawanie właściwości powietrza i jego roli w życiu ludzi i zwierząt.
  • Tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
  • Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.
  • Obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach.
  • Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. Wiatromierz itp.).
  • Poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
  • Poznawanie norm ekologicznych – nakazu:oszczędnego korzystania z wody.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • Poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność).
  • Poznawanie etapów rozwojowych np. Żaby, motyla.
  • Poznawanie wybranych przedstawicieli kwiatów ogrodowych, np. Tulipan, nasturcja, róża, lilia itp.; omawianie ich budowy, etapów rozwojowych (na przykładzie tulipana).
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.