25.06.2020 r.

Temat: Jak zdrowo spędzać czas?

Pomoce dydaktyczne:  butelka, woda

Propozycje zabaw:

Dziś zacznijmy od doświadczenia – Rodzic podaje dziecku butelkę napełnioną wodą do wysokości 1/3. Żeby ułatwić dziecku obserwację, należy wodę zabarwić kroplą tuszu, odrobiną farby lub zwyczajnym mlekiem. Następnie Rodzic prosi aby dziecko zakręciło dokładnie swoją butelkę i sprawdziło, czy woda się nie wylewa. Rodzic pyta,: “Przyjrzyj się wodzie, ile jej jest?”. Dziecko odpowiada, na oko i według własnych umiejętności szacując jej objętość.

Następnie Rodzic prosi dziecko, aby powoli przewróciło swoją butelkę i obserwowało, co się dzieje. Dziecko obserwuje zmiany w wyglądzie wody. Rodzic pyta: „Czy teraz wody jest tyle samo co poprzednio?”.

Dziecko może odpowiedzieć: „Teraz wody jest mniej” lub stwierdzi: „Wody jest teraz więcej”. Jedno mogło popatrzeć na powierzchnię, a nie na wysokość słupka wody. Wśród sześciolatków zdarzają się dzieci, które już rozumują operacyjnie i stwierdzą: ”Wody jest tyle samo”. Ważne, aby nie pouczać i nie poprawiać dziecka. Zadanie to nie polega na słownym wyjaśnianiu, ale na gromadzeniu doświadczeń. Dlatego trzeba to doświadczenie powtórzyć kilka razy.

Na zakończenie zadanie, Rodzic może pozwolić dziecko na swobodne przelewanie wody, jeżeli tylko będzie miało na to ochotę.

Kolejną propozycją jest quiz – Jak zdrowo spędzać czas? Dziecko ma za zadanie zaznaczyć „Który sposób spędzania czasu jest zdrowszy?” a następnie opowiedzieć dlaczego wybrało dany obrazek. Rodzic może zapytać czy dziecko również spędza zdrowo czas, np.: czy spędza dużo czasu na świeżym powietrzu, dużo się rusza i zdrowo je?

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/c93ad3a53c2a7759c6d91f380d21a151_/index.html

Klasyfikacja zachowań na rzeczy dobre i złe – Wspólne oglądanie bajki dotyczącej bezpiecznych zachowań. Każdorazowo Dziecko stara się Rodzicowi wytłumaczyć, dlaczego dane zachwanie było złe. Co może się stać np. Gdy spędzamy czas na słońcu bez czapki lub gdy jezdzimy rowerem bez kasku.

Teraz czas na utrwalenie rozpoznawania głosek i ćwiczenie  umiejętności pisania wyrazów. Dziecko ma za zadanie przeciągnąć litery z nad ramki w puste okienka tak, aby powstały wyrazy. Po prawidłowym uzupełnieniu głosek, dziecko, w razie potrzeby z pomocą rodzica wpisuje w okienku liczbę spółgłosek w wyrazie. https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/9fecf88da027c9d7e35ad7de19c15d53_/index.html

Udanej zabawy!